X
تبلیغات
مهندسی برق الکترونیک مخابرات کنترل - تست تجهیزات پست فشار قوی
مجموعه مقالات ونرم افزازمهندسی برق

v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#VML);} Normal 0 false false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 /**//**//**//**//**//**//* /*]]>*/ /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman","serif";} table.MsoTableGrid {mso-style-name:"Table Grid"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-unhide:no; border:solid windowtext 1.0pt; mso-border-alt:solid windowtext .5pt; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-border-insideh:.5pt solid windowtext; mso-border-insidev:.5pt solid windowtext; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; text-align:justify; text-justify:kashida; text-kashida:0%; line-height:150%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman","serif";} مقدمه : این پروژه به دلیل نیاز شرکت در مورد وجود یک دستور کار درمورد تستها انجام شد  به این دلیل که کسانی که می خواهند این تستها را انجام دهند آگاهی بیشتری نسبت به تستها داشته وبا توجه به دستور عملکرد بهتر بتوانند تستها را انجام دهند .  در این تحقیق ابتدا مراحل مانور و کلیه ی تست ها و ازمایشات طبقه بندی شده ودر مورد انواع آنها توضیح داده شده است.در قسمت بعد به صورت مختصر انواع تجهیزات تست و اندازه گیری آورده شده وبعد از آن برای هر تجهیز انواع تست هایی که روی آنها انجام می شود و شرح تستها تقریبا به صورت عملی و کاربردی توضیح داده شده است. برای هر تست اتصالات و جداول آنها آمده است ودر پایان هر قسمت تست شیت های آنها قرار گرفته است تست ها با توجه به روش های مختلف آورده شده که مطابق با استاندارد های پست  IEC، VDE، IEEE می باشد. تجهیزاتی که تست های آنها گفته شد عبارتند از : ترانسفورماتورهای قدرت، ترنسفورماتورهای اندازه گیری یا نمونه برداری، کلید(بریکر یا دژنکتور)، سکسیونر، برقگیر، خازن و راکتور می باشند. که در مورد کلید سعی شده این تست ها برای انواع کلیدها و علل های فرمان نگرفتن کلید و...آورده شده است.   ودر پایان از کلیه ی مهندسین در شرکت دانشمند که در جمع آوری این پروژه به من کمک کردند کمال تشکر را دارم.                                                               تست تجهیزات پست  فشار قوی مراحل مانور(بی برق نمودن): 1) مراحل بی برق نمودن یک خط KV63 ونحوهً زمین : قطع بریکر خط , آزمایش توسط سلکتور سویچ آمپرمتر , باز نمودن سکسیونرهای طرفین بریکر , آزمایش خط توسط فازمتر , سلکتور ولتمتر خط , بستن سکسیونر زمین , نصب تابلوهای ایمنی روی تابلوی فرمان وکشیدن نوار حفاظتی در محدوده کار گروه . 2) مراحل بی برق نمودن یک خط KV 20 و نحوه زمین : قطع بریکر خط , آرزمایش توسط سلکتور سویچ آمپرمتر, بیرون آوردن  بریکر کشویی از داخل فیدر, آزمایش سر کابل خط توسط فازمتر, بستن کابل ارت به قسمت زمین فیدر و تخلیه فازها  با استفاده ازفاز وسط , نصب  تابلو ایمنی وهشدار دهنده روی فیدر وتابلوی فرمان بغل کلید مربوطه 3) مراحل بی برق نمودن یک ترانس قدرت : ـــ جابجایی تغذیه ولتاژ V400 کمکی در صورت نیاز . ـــ جابجایی تپ چنجرترانس ها   ـــ کنترل مقدار بار ترانس ها و امکان مانور بدون خاموشی . ـــ قطع بریکر KV20 , قطع بریکر KV63 , خارج نمودن بریکر کشویی ورودی KV20  , بازنمودن سکسیونر KV63 ترانس یاد شده , قطع کلید پاپییونیV400 بیرونی, زمین نمودن سرکابلKV20 ازطریق اتصال زمین سرکابل ورودی,بستن کابل ارت سمتKV63ترانس قدرت و جدا نمودن قسمتهای برق دار از قسمتهای بی برق با علائم ایمنی . 4) مراحل بی برق نمودن باس بار KV20 جهت کارگروه : قطع کلید بریکر و فیوز تغذیه بریکر , ثبت بار وثبت زمان قطع بریکر. طبقه‌بندی آزمایشات: کلیه آزمون‌ها مطابق طبقه‌بندی زیر تعریف شده‌اند. 1-   آزمون‌های نوعی (type tests) 2- آزمون‌های دوره‌ای (Routine tests) 3- آزمون‌های ویژه (special tests) 4- آزمون‌های آماده سازی (commissioning tests) آزمون‌های نوعی: روی اولین ترانسفورماتور از یک نوع انجام می‌شود و مشخصات آن بررسی می‌گردد. آزمون‌های دوره‌ای: تست‌هایی هستند که روی هر ترانسفورماتور قبل از حمل انجام می‌شود و مراقبت از آن مطابق با مشخصات آن خواهد بود. آزمون‌های مخصوص: در حضور خریدار انجام می‌پذیرد. آزمون‌های آماده سازی: در وضعیت قبل از نصب انجام می‌گردد. در ذیل آزمایشات لازم برای هر ترانس آمده است. آزمون‌های دوره‌ای: 1- نسبت و قطبیت 2- تلفات بار 3- امپدانس 4- مقاومت عایقی 5- مقاومت سیم پیچ‌ها 6- تلفات بی‌باری 7- جریان بی‌باری 8- تست‌های ولتاژ بر روی سیم پیچ‌ها الف: منبع جدا شده ب: اضافه ولتاژ القایی 9- تست ولتاژ هسته عایق شده آزمون‌های مخصوص 1- دشارژ جزئی 2-    پارازیت رادیوئی 3-    آزمایش نوسان 4-    تست پایداری اتصال کوتاه 5-    سطح نونیز آزمون‌های نوعی 1- تست افزایش درجه حرارت 2- تست ولتاژ ضربه 3- تست سطح نویز آزمون‌های آماده سازی 1- نسبت 2- مقاومت تلفات عایق 3- ضریب تلفات عایق 4- عملکرد تپ چنجر 5- رله‌های حفاظتی   تجهیزات تست واندازه گیری عبارتند :  الف)دستگاه های تست DLF ،دستگاه های تست  ZFB،دستگاه های تست TOUREJ از کارخانه های معتبر کوژلکس،GEC،ALESTOM،ABB وFREJA,RTS21,SVERKER     ب)دستگاه های اندازه گیری قدرت شامل : phase-shifter ،phase-angle  وprimery injuction و دستگاه  high-voltag باولتاژacوdc.   ج)تجهیزات اندازه گیری سیستم های کنترل: شامل دستگاه های تست کنتور landis وانواع واقسام مترینگهای کلمپی ودستی   د)دستگاههای تست تجهیزات پست شامل :  دستگاه تست عایقی روغن، دستگاه واکیوم روغن ترانس وگاز SF6 ، دستگاه تست تانژانت دلتا، میلی گراف واندازه گیری نقطه شبنم وکنتاکت رزیستانس ومیگرهای مختلف ذ)دستگاههای ترموویژن برای بررسی نقطه گرمای کلیه تجهیزات برقدار ومینی بوسهای عیب یاب کابل ر)تجهیزات تعمیرات ونگهداری خطوط انتقال نیرو شامل:  جک زنجیر،وینچ، ترمز،پولی و.                                         تست ترانسفورماتورهای   قدرت   در هنگام نصب و راه‌اندازی 1 - تست اندازه‌گیری مقاومت عایقی( تست مگر): هدف: اندازه‌گیری مقاومت اهمی عایق می‌باشد که مقدار آن نباید از حد معینی کمتر باشد. این آزمایش عیب عایق و عایق کاری را نیز آشکار می‌سازد. نیازمندیهای اندازه‌گیری مقاومت عایق سیم پیچ: ترانسفورماتور کاملاً نصب شده و توسّط روغن پر شده باشد. خروجی مقره‌ها به بیرون متصل نباشد. تمام مقره‌های چینی به وقت تمیز شده باشند. مخزن ترانسفورماتور زمینه شده باشد. سیم‌های اندازه‌گیری عایق شده دارای ولتاژ تمیز بوده و به قطعات زمین شده اتصال نداشته باشند. تمام سیم پیچ‌ها باید اتصال کوتاه داشته باشند. ولتاژ اندازه‌گیری: ترانسفورماتورهای با: 1 OMVA    توان >  2MVA ولتاژ آزمایش: up = 2.5 kv DC به هرحال ولتاژ آزمایش نباید از 0.7  * (ولتاژ استقامت کوتاه مدت power frequency) مربوط به کمترین مقدار ولتاژ وصل شده بیشتر باشد. ترانسفورماتورهایی با توان < 1 MVA ولتاژ آزمایش: UP = 5kvDC برای ترانسفورماتورهایی که درای دو سیم پیچ هستند، 3 نوع اندازه‌گیری برای آنها مشخص شده. 1- بین سیم پیچ‌های فشار ضعیف (L.V) و مخزن زمین شده. (سیم پیچ H.V در ابتدا زمین شده‌اند.) 2- بین سیم پیچ‌های فشار قوی (H.V) و فشار ضعیف (L.V) و مخزن زمین شده. 3- بین سیم پیچ‌های فشار قوی H.V و مخزن زمین شده. روش‌ اول: - مگر را مطابق با شکل‌ها  متصل می‌کنیم. در حین تست اتصال نقطه‌ای صفر سیم پیچ به زمین قطع می‌شود. - پس از یک دقیقه وصل مگر به سیم پیچ مقاومت عایقی را اندازه‌گیری می‌کنیم. اگر مقدار اندازه‌گیری تا1 دقیقه ثابت نباشد تا 5 دقیقه افزایش می‌دهیم. -      مقاومت عایق باید ؟ مگا اهم باشد. روش  دوم: -      مگر مطابق روش اول متصل می‌شود. -      پس از 1 دقیقه مقدار مقاومت را از روی مگر می خوانیم. -      پس از 10 دقیقه مقدار مقاومت را از روی مگر می خوانیم. - نسبت R10 را به R1 محاسبه می‌کنیم که این ضریب باید بیشتر از 5/1 باشد. -      مقاومت عایقی به درجه حرارت بستگی دارد. سیم پیچ فشار قوی- زمین   سیم پیچ فشارضغیف- زمین     سیم پیچ فشار قوی و فشار ضعیف           نکته: از دست زدن به صفحات متصل شده به مقره‌ها در هنگام اندازه‌گیری اجتناب نمایید. پس از آنکه اندازه‌گیری کامل شد سیم پیچ اندازه‌گیری شده را جهت تخلیه الکتریکی به زمین متصل نمایید. نتایج آزمایش: وسیله اندازه‌گیری:        ------------------------- ولتاژ آزمایش:  KV     ------------------------- دمای روغن:    C       ------------------------- نقاط اندازه‌گیری شده مقاومت عایقی  پس از 1 دقیقه ..... دقیقه ..... دقیقه HV-E       MV-E       LV-E       HV-MV       HV-LV       MV-LV       ولتاژ فشار قوی:      HV ولتاژ فشار ضعیف:    LV ولتاژ فشار متوسط:  MV    اندازه‌گیری مقاومت عایق هسته با زمین: هسته ترانس توسّط بدنه از طریق کابل زمین شده و برای اندازه‌گیری آن کابل را از زمین جدا کرده و توسّط مگر مقاومت عایق را در مدت یک دقیقه اندازه‌گیری می‌کنند. مقدار اندازه‌گیری شده باید دارای 5  الی 10 مگا اهم باشد. 2- تست  tan (تست ضریب تلفات عایق):   هدف: ضریب تلفات عایق مشخص کننده کیفیت عایق می‌باشد. tans در عایق‌ها باید مقدار کوچک داشته باشد. در مواردی که به مقاومت عایق اطمینان نداشته باشیم حتماً انجام می‌شود. شرح تست: - این آزمایش توسّط دستگاه پل شرینگ یا بادستگاه اندازه گیری  tan انجام می‌شود و  tan را اندازه می‌گیرد. - ضریب تلفات عایق ترانس را با ولتاژ 100 ولت اندازه می‌گیرند. آزمون اندازه‌گیری tans درموارد زیر انجام می‌گیرد: 1- بین سیم پیچ‌های H.V و L.V زمین شده 2- بین سیم پیچ‌های L.V و H.V زمین شده 3- بین سیم پیچ‌های H.V و L.V متصل به هم و زمین شده 4- بین ترمینال تست بوشینگ و ولتاژ بالا و زمین. نکته: در هنگام اندازه‌گیری  tan درجه حرارت و فرکانس را در زمان اندازه‌گیری باید ذکر کرد.       پل شیریینگ پل شیریینگ پل شیریینگ پل شیریینگ ترمینال تست بوشینگ H.V         3- تست استقامت الکتریکی روغن: هدف: اندازه‌گیری ولتاژ شکست روغن می‌باشد که استقامت روغن را به ما نشان می‌دهد که بیان کننده خواص روغن می‌باشد. روش آزمایش شده: قبل از شروع آزمایش فاصله بین الکترودها باید توسّط یک وسیله اندازه‌گیری سنجیده شود و سپس باید ظرف آزمایش توسّط مقدار روغن پر شود. روغن باید به گونه‌ای ریخته شود که هیچ گونه حباب هوایی تشکیل نشده و سپس به مدت 10 دقیقه در ظرف آزمایش قرار می‌گیرد تا با دمای محیط هم دما شود. ولتاژ به سرعت 2 kv/s بالا رفته و مقدار شروع آن از صفر می‌باشد تا شکست الکتریکی حاصل شود. هر نمونه روغن با 6 آزمایش شکست الکتریکی به فاصله زمانی 2 دقیقه انجام می‌شود. پس از هر شکست الکتریکی روغن سیاه شده بین الکترودها باید درکل حجم روغن توزیع شود. بدون آنکه باعث آلودگی روغن و یا تغییر دادن محتوای رطوبت آن و یا تولید حبابی از هوا گردد. بدین منظور از میله‌های مخلوط کننده وسایل و ابزارهای هم زن، صفحات گردنده، پمپها، سیر کوله کننده می‌توان استفاده نمود. الکترودهای قابل گردش باید کمی به عقب و جلو حرکت داده شوند. ولتاژ را شکست الکتریکی، میانگین حسابی 6 آزمایش بر حسب KV می‌باشند که به نزدیکترین مقدر گرد شده است. در استاندارد VDE میانگین 5 آزمایش آخر محاسبه می‌شود و طبق استاندارد VDE برای روغن نو بایستی بیش از 55 kv و برای روغن کار کرده بایستی بیش از 50 kv باشد. نکته: اگر ولتاژ را شکست یکی از 6 آزمایش بیشتر از 15% از مقادیر استاندارد فاصله داشه باشد باید تست را با نمونه جدید تکرار کرد.   4- تست اندازه‌گیری مقاومت اهمی سیم پیچ‌ها، (اندازه‌گیری مقاومت dc سیم پیچ‌ها): هدف: با این آزمایش اگر اشکالی در سیم پیچ وجود دارد، آشکار می‌گردد و اگر احتمال بی نظمی در مدار باشد این اندازه‌گیری انجام می‌شود. سیم پیچ‌هایی که مجهز به تپ می‌باشند اگرمقدار مقاومت اندازه‌گیری شده از مقادیر اندازه‌گیری شده در کارخانه بیشتر باشد. نتیجه این که روی کتاکهای تیپ چنجر دوده یا رسوب نشسته است. از آنجا که در حین بهره برداری دمای سیم پیچ ها بالاست طبق استاندارد باید مقادیری که در دمای محیط اندازه‌گیری می‌شوند به دمای 75°c تبدیل گردد. Rm = مقاومت اندازه‌گیری شده    فرمول تبدیل Stm دمای محیط روش های اندازه‌گیری: 1- ولت آمپر. 2- پله و تسون ولت آمپر: جریان در حد ده آمپر DC از سیم پیچ ها عبور داده و ولتاژ دو سر آنها را اندازه گیری می‌کنیم. آنگاه مقاومت بر اساس قانون اهم محاسبه می‌شود. نکته مهم این که دمای سیم پیچ ها و روغن در زمان آزمایش باید ثبت شود و بایستی در هنگام اندازه‌گیری، ترانس باید به ثبات گرمایی و ثبات الکتریکی برسد. - حالت گذاری ناشی از کلید زنی یا نوسانات منبع ولتاژ تا چندین دقیقه طول خواهد کشید. 5- تست الکتریکی فن‌ها: تجهیزاتی که برای این قسمت لازم است: میگر 0-1000 V ولتمتر دقیق می‌باشد با میگر زدن به سیم پیچ های فن به سلامت آنها و عملکرد صحیح فن پی خواهیم برد.   نتیجه تست طبق جدول زیر می‌باشد: وضعیت ارزش جهت گردش جریان  راه اندازی مقاومت عایق کلافها مقاومت اهمی کلافها نقاط اندازه‌گیری نام تجهیزات طبیعی غیر طبیعی نرمال غیر نرمال                       در ضمن برای تست الکتریکی پمپ‌های خنک کن ترانسفورماتور نیز قسمت های بالا صورت می‌گیرد. همچنین برای تست الکتریکی الکتروموتور تپ چنجر ترانسفورماتور نیز این تست انجام می‌شود. 6- تست نسبت تبدیل: هدف: تأیید نسبت ترانس از روی پلاک ترانس در صورت امکان، از ترانسفورماتور نسبت متر استفاده کنید. اگر این دستگاه در دسترس نباشد می‌توان تست را بصورت زیر انجام داد: - از طرف ترمینال های فشار قوی ترانس را با ولتاژ سه فاز 380 تغذیه کنید. - در مسیر تغذیه فشار قوی 3 آمپر متر قرار داده و جریانهای مغناطیسی سه فاز را در تمام تپ‌ها بر حسب میلی آمپر یادداشت کنید. - ولتاژ بین فازهای فشار ضعیف در تمام تپ ها یادداشت کنید. در صورتیکه نتایج رضایت بخش نیست، (متعادل نبودن ولتاژها) ولتاژ را سه فاز فشار قوی را نسبت به نول در همه تپ‌ها نیز یادداشت کنید. - از مقایسه ولتاژ فشار قوی با فشار ضعیف نسبت تبدیل را در تپ‌های مختلف محاسبه کرده و با پلاک نامی ترانس مقایسه کنید. تذکر 1: معمولاً ولتاژ شبکه ثابت نیست و با بار ندکی تغییر می‌کند. همچنین ممکن است ولتاژ هر سه فاز نیز اندکی با هم اختلاف داشته باشند. تذکر 2: ترانس را از سمتH.V برق دار کنید. چرا که در غیر اینصورت ترانس دارای ولتاژ فشار قوی خواهد بود. توسّط دستگاه نسبت متر با تنظیم دستگاه وقتی جریان ثانویه ترانس صفر شده دراین حالت نسبت ترانسفورماتور را می‌توان از روی ترانس نسبت متر بخوانیم. 7- تست رله‌های بوخهلتز، جانسون با ترمومتر‌های روغن، سیم پیچ ترانس، سطح روغن، کالیبراسیون هدف: برای اینکه اطمینان حاصل کنیم اگر خطایی رخ داد، دستگهاهای نشان دهنده آلارم یا تریپ در اتاق فرمان آن خطا را ثبت خواهند کرد. تست عملکرد دستگاههای حفاظتی و سیم کشی و مربوطه انجام می‌گیرد. قبل از شروع چک ها کلیدهای فشار قوی و فشار ضعیق ترانس وصل هستند. هنگام عملکرد کنتاکهای تریپ، باز شدن برکر را رویت نماید. - آلارم نشان دهنده سطح روغن 1-اگر یک مغناطیس قوی در دسترس است ، آن را بر روی شیشه  سطح سنج به موازات عقربه قرار می‌دهیم و آن را به سمتی می چرخانیم که سطح روغن کمتر را نشان می‌دهد تا اینکه میکرو سوئیچ و داخل سطح سنج عمل کند. 2- اگر یک مغناطیس قوی در دسترس نیست با باز کردن پیچ ها، سطح سنج را از بدنه منبع انبساط جدا می‌کنیم، آنگاه یک شیء آهن، مثلاً  آچار را از پشت به سطح سنج نزدیک کرده و میکرو سوئیچ آن را فعال می‌کنیم. پس از اطمینان از صحت کار دستگاه را در محل خود نصب می‌کنیم. - تریپ رله‌ی بوخهلتز: الف) تست با اهرم تست: به روی رله بوخهلتز، اهرمی جهت تست پیش بینی شده است. درحالت معمول توسّط یک پیچ کلاهکی تشکل از میله اهرم حافظت می‌شود. جهت انجام تست باید پیچ را باز کرده آنگاه پیچ را به پایین فشار داد. هنگامیکه پیچ تا نصفه به پایین فشرده شود، کنتاکتهای مربوطه به شناور فوقانی رله عمل می‌کند. و مسیر آلارم را برقرار می‌سازد. با فشار دادن کامل اهرم به پایین کنتا کتهای مسیر تریپ نیز برق وارد می‌شود و صحت کار رله تایید می‌گردد. این تست در هر تعمیر ترانس نیز انجام می‌شود. ب) تست، پمپ هوا: همواره با متعلقات رله بوخهلتر، یک پمپ کوچک نیز داده می‌شود. این پمپ را می‌توان شبیه تست هوا به رله متصل کرد و هوا به داخل آن پمپ نمود تا اینکه سیستم کنتاکتهای فوقانی آن عمل کند. پس از آن پمپ را باز کرده و اجازه دهید هوای داخل آن تخلیه گردد حال رله برای بهره برداری آماده است. تست آلارم و تریپ نشان دهنده دمای روغن نشان دهنده دمای روغن معمولاً مجهز به چند کنتاکت می‌باشد که ممکن است بصورت زیر تنظیم شده باشند. کنتاکت 1: در 90°C آلارم. کتاکت 2: در 100 تریپ کنتاکت 3: در 100 تریپ می‌دهد. بر روی صفحه نشان دهنده دما دکمه‌ای وجود دارد که از داخل به سوزنی متصل است. توسّط این سوزن می‌توان نشانه های تنظیم آلارم و تریپ را جابجا نمود. برای تست صحت عملکرد و کنتاکتها، می‌توان عقربه نشان دهنده را با سوزن عقربه گیر (Dray pointer) جابه جا نمود و به مقابل نشانه های دما آورد. پس از تایید عملکرد که کنتاکها، باید نشانه‌ها را بر روی اعداد تنظیم کرده قبلی برگرداند. تذکر: هرگز نباید عقربه نشان دهنده را به سمت چپ جابجا نمود. تست تریپ شیر فشار شکن (سوپاپ اطمینان یا رها ساز): در صورتی که براثر نقص داخلی ترانس فشار روغن افزایش یابد شیر فشار شکن  باز شده و روغن و گاز از طریق شیر تخلیه می‌شود. پس از کاهش فشار شیر توسّط نیروی فنر مجددا بسته می‌شود و در کنار شیر فشار شکن میکرو سوئیچی نصب می‌شود که در هنگام عمل کردن شیر، توسّط اهرمی میکرو سوئیچ نیز عمل می‌کند. نشان دهنده دمای سیم پیچ ها: این نشان دهنده نیز مجهز به چندین کنتاکت است. برای چک کردن صحت عملکرد کنتاکت‌ها توسّط سوزن عقربه گیره عقربه نشان دهنده را جهت عقربه ساعت حرکت می‌دهیم. تا به مقابل نشانه ها برسد و کنتاکت مربوطه عمل نماید. اگر عقربه از محل نشانه عبور کرده شود باید نشانه را به سمت عقربه حرکت داد . حرکت دادن عقربه به سمت چپ مجاز نیست. وسیله حفاظتی تپ چنچر (کلید چاقویی): در قسمت فوقانی حد تپ چنجرهای قابل عملکرد زیر باریک وسلیه‌ی حفاظتی در مقابل فشار ضربه‌ای نصب می‌گردد که به کلید چاقویی مشهور است. برای تست این وسیله باید اهرم متصل به چاقو را با دست بالا آورد تا سوئیچ مربوطه عمل کند و بر‌کر را تریپ بدهد. پس از اتمام تست، دکمه سوئیچ که بیرون پریده است را باید به موقعیت بهره برداری برگرداند. تست نشان دهنده جریان روغن: هر واحد خنک کن دارای یک نشان دهنده جریان روغن است. اگر سیستم خنک کن قطع شده باشد و یا اشکالی در آن باشد، از طریق نشان دهنده جریان روغن آلارمی به اتاق فرمان فرستاده می‌شود. برای چک کردن عمل نشان دهنده در شرایطی که پمپ‌ها روشن است، بستن یکی از شیوه های میسر بای پاس جریان روغن از مسیر بای پاس را قطع می‌کنند. یک صفحه ضربه گیر که در مسیر روغن قرار داده شده و دراین حالت پایین می‌افتد و سوئیچ جیوه‌ای مغناطیسی آن عمل کرده و فرمان آلارم صادر می‌کند. تابلو کلید: تمام ترمینال هایی که از وسایل حافظتی وCT ها وارد کرده به اتاق فرمان می روند را توسّط پیچ گوشتی چک کرده که محکم باشند تا قطعی در سیم ها وجود نداشته باشد. بعلاوه پرچمی های رله‌ها و بوق را در هنگام تست کردن دستگاههای حفاظتی و سیم کشی آنها چک کنیم. تمام نشان دهنده های آلارم و تریپ، مخصوص آنهایی که به فن‌ها و پمپ ها مربوط می‌شوند را چک کنیم، بدین ترتیب که کلید تک تک آنها را خاموش کرده و آلارم را ببینیم و سپس آن را توسّط کلید«تایید» برطرف کنیم. همچنین کنترل دستی و اتومات سیستم خنک کن و مواد تغذیه مربوطه، کلید ها و سایر تجهیزات آن باید چک شوند. لامپ روشنایی که در پشت در کابین نصب می‌شود و هیتری که در داخل کابین است، توسّط ترموستات آن چک شوند. تست کالیبره بودن: اگر گمان رود که نشان دهنده عقربه‌ای درمای روغن و یا دمای سیم پیچ مقدار واقعی را نشان نمی‌دهد باید آن را تنظیم نمود. 8- تعیین گروه برداری ترانس توسّط آزمایش: اگر نوع اتصال سیم پیچ های اولیه و ثانویه مشخص باشد: - ابتدا یکی از ترمینال های اولیه را به ترمینال همنام ثانویه وصل می‌کنیم. (مثلا A را به a) - سپس توسّط منبع سه فاز 400 ولت طرف اولیه را برق دار کرده و ولتاژ های خطی اولیه و ثانویه را اندازه‌گیری نموده و در جدولی یادداشت می‌نماییم. آنگاه ولتاژ را بین دو سر دیگر اولیه را با دو سر ثانویه اندازه گرفته و در جدول می‌نویسیم. مطابق شکل مثلث ولتاژ های خطی اولیه را می‌توان ترسیم کرد. برای پیدا کردن نقطه‌ b به مرکز B شعاعی معادل VBb یک قوس می‌زنیم. همچنین به مرکز c و به شعاعی معادل Vcb قوس دیگری می‌زنیم که از محل تلاقی این دو قوس، نقطه b بدست می‌آید: زاویه بین بردارهای AB و ab تعیین کننده اختلاف فاز و گروه برداری ترانس خواهد بود. با توجه به جدول صفحه بعد هم می‌توان گروه برداری را مشخص کرد و برای گره برداری ترانس سه سیم پیچه یکبار اولیه و ثانویه و ثالثیه را مشخص می‌کنیم که طبق جدول صفحه بعد می‌باشد.   GROUP 1 ANGULAR DISPLACEMENT 0  DEGREES CONNECT H1TO X1 MEASURE   H2-X2-H3-X2   VOLTAGE  RELATIONS (1) H2-X3= H3-X2 (2) H2-X2 H1-H2   (6)  H2 –X2 < H2 – X6 CONNCT  X2  TO X4  TO X6  ,  H1 TO  X1  MEASURE  H2-X3  , H3 – X5 , H1-H2  , H2-X5 VOLTAGE RELATIONS (1) H2-X5=H3-X3  (2) H2-X3 < H1-H2 (3) H2 – X3 < H2-X5  CONNCT  X2  TO X4  TO X6  ,  H1 TO  X1  MEASURE  H3-X3  , H3 – X5 , H1-H3, H2 – X3 H2-X5 VOLTAGE RELATIONS (1) H3-X3=H3-X5  (2) H3-X3 < H1-H3 (3) H2 – X3 < H2-X5  CONNCT  H1  TO X1  TO X4  MEASURE  H3-X3  , H3 – X5 , H1-H3, H2 –X3 H2-X5 ,H3-X2  , H3 – X6 , H1-H3, H2 –X2 H2-X6 VOLTAGE RELATIONS (1) H3-X3=H3-X5  (2) H3-X3 < H1-H3 (3) H2 – X3 < H2-X5  (4) H3-X2=H3-X6  (5) H3-X2 < H1-H3 (6) H2 – X2 < H2-X6 GROUP  2 ANGULAR DISPLACEMENT 30 DEGREES GROUP  1 ANGULAR DISPLACEMENT 0 DEGREES SIX- PHASE TRANSFORMENS WITH TAPS 9- تست تپ چنجر: درمورد تپ چنجر، تست پیوستگی ولتاژ و تست نسبت تبدیل در تمام تپ ها انجام می‌شود. در سمت فشار ضعیف، سه ولت متر عقربه‌ای قرار داده و تپ های مختلف را امتحان کنید. عقربه نباید در حین تعویض تپ کاملاً صفر باشد زیرا این به معنی قطع شدن مدار است که در تپ چنجر onload مجاز نیست. بلکه عقربه باید اندکی افزایش یا کاهش ولتاژ را به سبب تغییر تپ نشان دهد. استفاده از ولت متر دیجیتالی برای این تست مناسب نیست. تست های الکتریکی خاص برای تپ چنجر توصیه نمی‌شود. بلکه توصیه می‌شود که در فواصل زمانی معین – مثلا حداقل 2 بار در سال- تپ چنجر بصورت یک سیکل کامل عمل کند. تا از اکسید شدن و ایجاد مقاومت تماسی بر روی کنتاکها جلوگیری شود. - تپی که در اتاق فرمان نشان می‌دهد با تپی که از روی ترانس می خوانیم یکی باشد. - در صورت عوض کردن تپ به صورت دستی باید بصورت خودکار امکان تغییر تپ در صورت اتوماتیک از اتاق فرمان وجود نداشته باشد. - تپ ها را از ابتدا تا انتها تغییر دهیم و ترتیب آنها را چک کنیم. تست پیوستگی تپ چنجر تجهیزات مورد نیاز جهت آزمایش واریاک سه فاز (0-10 A) – (0-380V) – ولتمتر دقیق آنالوگ روش آزمایش بدین صورت است که طبق مدار زیر ولتاژ سه فاز به سمت فشار قوی اعمال و از سمت فشار ضعیف ولتاژ قرائت می‌شود و نتیجه در جدول زیر ثبت می‌گردد. هدف از این آزمایش پی بردن به صحت اتصالات سیم پیچ تنظیم ولتاژ است.   منبع    تغذیه              سه فاز                                     - ولتاژ آزمایش بستگی به ولتاژ نامی ترانسفورماتور دارد. - در زمان آزمایش به عقربه و ولتمتر ها توجه شود که پس نزند. نوع اتصال قرائت ولتاژ شماره تپ       1       2       3       4       5       6       7       8       9       10       11       12       13       14       15       16       17       18       19       20   10- تست شار مغناطیسی: هدف: آشکار شدن مشکلات هسته، که از تقسیم شار در هسته و جریان بی باری ترانسفورماتور مشخص می‌شود وجود اتصال حلقه در یک سیم پیچ باعث می‌شود که جریان بی باری آن به شدت افزایش یابد و تقسیم شار در آن ستون، در صورت تغذیه سیم پیچ ستون دیگر نزدیک به صفر برسد. شرح تست: - به یکی از فازهای طرف اولیه یک ولتاژ فازی  می‌دهیم. - ولتاژ های فازی ترمینال های دیگر اولیه را اندازه می‌گیریم که در صورت سالم بودن باید جمع این دو ولتاژ برابر با ولتاژی باشد که به ترانس داده‌ایم.  - در صورتیکه ولتاژ را به فاز وسط بدهیم با وجود برقراری رابطه بالا ولتاژ های دو فاز دیگر باید با هم برابر باشند.        - ولتاژهای فازی طرف ثانویه را اندازه می‌گیریم در صورت سالم بودن باید جمع ولتاژ های دو فاز ثانویه با یکی از فازهای دیگر ثانویه برابر باشد. 11- تست اندازه‌گیری جریان بی باری: وسایل مورد نیاز برای این تست عبارتند از: واریاک سه فاز (0-10 A) و (0-380 V) سه عدد مولتی متر جهت قرأت جریان روش آزمایش بدین صورت است که مدار شکل زیر را وصل کرده و مقادیر بدست آمده در جدول زیر ثبت می‌گردد. هدف از این آزمایش پی بردن به کیفیت مغناطیسی هسته ترانسفورماتور می‌باشد.       منبع تغذیه سه فاز                                       ولتاژ آزمایش بستگی به ولتاژ نامی ترانسفورماتور دارد. Iz MA Iy mA Ix mA فرم اتصال                                         تست ترانسفورماتور جریان و ولتاژ                   تست ترانس جریان (CT): 1- تست نسبت تبدیل:  این تست جهت بررسی صحت نسبت تبدیل جریان ورودی به جریان خروجی است. در این تست با دستگاه تزریق جریان، جریان مشخص را به اولیه اعمال می‌کنیم. و جریان القاء شده در ثانویه را بطور دقیق اندازه‌گیری می‌کنیم. لازم به تذکر است که در هنگام انجام این تست حتماً باید سرهای ثانویه در تمام کورها اتصال کوتاه شده باشند. این کار را برای تمام کورها باید انجام داد. نکته: در هنگام برقراری جریان دراولیه، ثانویه این ترانس ها نباید اتصال باز باشند و اگر اتصال باز بماند ترانس جریان متلاشی می‌شود.     2- تست منحنی اشباع: می‌دانیم که هر سیم پیچی تا حدی می‌تواند میدان‌های مغناطیسی را در خود القاء کند و بیشتر از ان ممکن است که به سیم پیچ آسیب برساند. وقتی جریان در سیم پیچ های ترانس زیاد می شود، متناسب با آن شار عبوری از ماده مغناطیسی هم زیاد می‌شود ولی وقتی به نقطه زانویی رسیدیم این تناسب به هم می‌خورد. یعنی با افزایش جریان، دیگر شار ثابت مانده و در این حالت می‌گویند که ترانس به حالت اشباع رفته است. ترانس در حالت اشباع بدلیل تلفات هیستر زیس بسیار گرم می‌شود و خطر انفجار هم حتی بوجود می‌آید. در ضمن شکل موج ورودی و خروجی هم یکسان نیستند. یعنی اگر به اولیه ترانس یک جریان  سینوسی تزریق شود، در ثانویه موج سینوسی نخواهیم داشت. بلکه یک شکل موج (کج و کوله) خواهیم داشت. در این تست به سمت ثانویه ترانس بوسیله دستگاه ورایاک، که به ولتاژ 220 ولت متناوب وصل است، ولتاژ را از صفر ولت تزریق می کنیم و با ولت متر و آمپرمتر، جریان و ولتاژ را بررسی می‌کنیم. و تا زمانیکه با افزایش 10% ولتاژ مقدار جریان 50% اضافه گردید، آن نقطه را بعنوان نقطه زانویی در نمودار منحنی شار جریان می شناسیم.   3- تست تعین پلارتیه: در این تست می‌خواهیم ببینیم که جهت القاء جریان در ثانویه به نسبت ورودی و خروجی جریان در اولیه صحیح است یا نه؟ تجهیزات مورد نیاز: منبع ولتاژ DC (باطری) – آمپرمترآنالوگ - کلید قطع و وصل روش تست: باطری یا منبع ولتاژ از طریق یک کلید به اولیه متصل می‌گردد و ثانویه یک آمپرمتر (گالوانمتر) قرار داده می‌شود. چناچه به هنگام وصل کلید، گالونمتر مقدار مثبت را نشان بدهد بیانگر آن است که ترمینال های مثبت در اولیه ثابت هم فاز یا هم پلاریته هستند و هنگامی که قطع می شود، عقربه گالوانمتر در خلاف جهت حرکت می‌کند. 4- تست اندازه‌گیری مقاومت اهمی سیم پیچ ثانویه ترانسفورماتور جریان: تجهیزات مورد نیاز با استفاده در پل و تسون یا منبع ولتاژ ولتمتر و آمپر متر با بدست آوردن مقادیر ولتاژ جریان و تقسیم آنها به یکدیگر مقدار مقاومت اهمی کورها را بدست می‌آوریم. که در عمل این تست بیشتر توسّط یک اهم متر انجام می‌شود که مقاوت بین ترمینال ثانویه را اندازه‌گیری کرده و در برگه تست ثبت می‌کنیم. هدف از این آزمایش پی بردن به سلامت سیم پیچ ثانویه ترانسفورماتور جریان است. 5- تست مقاومت اصلی بار ( Load) و سیم رابط ( Loop): برای این تست مطابق با تست مقاومت اصلی سیم پیچ ها بین دو ترمینال که به ثانویه CT وصل می‌شود انجام می‌شود: برای اندازه‌گیری مقاومت Loop دو سر رله را اتصال کوتاه کرده و با اهم متر بدست می‌آوریم و مقاومت رله (بار) توسّط این فرمول حساب می‌شود: R Load = Rt – RLoop   6- تست بردن: تست بردن یا تست قدرت ترانس، بدین صورت است که می‌خواهیم توان ترانس را چک نماییم و ببینیم که با توجه به مسیر و اندازه کابلها و دستگاههای اندازه‌گیری در مسیر ترانس، آیا قدرت لازمه را ترانس جریان دارد و یا نه. جهت این تست جریان نامی ترانس را در مسیر به اصطلاح بار در ثانویه ترانس تزریق کرده و ولتاژ را اندازه‌گیری کرده و توان آن را حساب کرده و با توان ترانس جریان مقایسه می‌کنیم. 7- تست مقاومت عایقی: این تست را در تمام تجهیزات فشار قوی انجام می‌دهیم. از جمله ترانس های جریان در این قسمت اولیه ترانس را با 5 کیلو ولت نسبت به زمین چک می‌کنیم و ثانویه آن را با 500 ولت، نسبت به زمین، همچنین بین اولیه و ثانویه را هم می‌توان چک نمود تا هیچ گونه خطایی در این ترانس ها وجود نداشته باشد.   تست های ترانس اندازه‌گیری ولتاژ ( PT یا VT): در فیدرهای 20 کیلو ولت قبل از این ترانس ها فیوز نصب می‌شود. باز بودن این ترانس در ثانویه جز خلاف ترانس های جریان مشکلی پدید نمی‌آورد. 1- تست مقاومت عایق: تجهیزات مورد نیاز: مگر 0-5 kv و ترمومتر دیجیتالی. روش تست بدین صورت است که بین اولیه با بدنه مگر زده می‌شود و مقدار مقاومت مشاهده شده را در زمان‌های 15 ثانیه – 60 ثانیه و 10 دقیقه در جدول ثبت می‌کنیم. هدف از این آزمایش پی بردن به کیفیت عایقی ترانسفورماتور ولتاژ است. میزان مقاومت عایقی (Mohm) زمان آزمایش (sec) ولتاژ اعمال شده (kv) نام تجهیزات                   2- تست نسبت تبدیل تجهیزات مورد نیاز: منبع ولتاژ Ac- ولتمتر- آمپرمتر روش تست: به اولیه ولتاژ  220 یا 380 ولت داده می‌شود. ولتاژ خروجی اندازه‌گیری می‌شود. نسبت تبدیل این ولتاژ با نسبت تبدیل اصلی ترانس ولتاژ چک می‌شود. هدف از این تست پی بردن به صحت نسبت تبدیل ترانس ولتاژ می‌باشد. 3- تست پلاریته: این تست هم مانند تست انجام شده در ترانس جریان خواهد بود. 4- تست بردن: در این تست هم پی به توان خروجی در ترانس خواهیم برد با این تفاوت نسبت به ترانس جریان که ولتاژ را تزریق و جریان را اندازه‌گیری می‌کنیم. اگر ولتاژ را برای یک فاز تزریق می‌کنیم باید نسبت را دقیقاً رعایت کرده باشیم. (نسبت فاز به زمین) تست ترانس ولتاژ خازنی (CVT): 1- تست ایزولاسیون: این تست توسّط مگر ولتاژ خاصی بین سیم پیچ ها بصورت زیر وصل می‌شود که می بایستی ولتاژ‌های خاص را تحمل کند. الف) ولتاژ به اولیه و زمین وصل شود. ب) ولتاژ بین ثانویه و زمین وصل شود. ج) بین ثانویه ها با یکدیگر. و) بین ثانویه و اولیه که می‌بایستی ولتاژ نامی که روی CVT وصل می‌شود را تحمل کند. 2- تست نسبت تبدیل: به سمت اولیه CVT ولتاژ نامی وصل می‌شود. و بایستی در ثانویه ولتاژ نامی را به ما بدهد و مقدار ولتاژ اولیه که تغذیه می‌کنیم، برحسب نسبت تبدیل ولتاژ ثانویه مقدارش بدست آید. مثلاً اگر 63KV به V1 باشد، باید نسبت اندازه‌گیری شده نیز همین مقدار باشد.       3- تست پلاریته: - این تست در CVT انجام نمی‌شود و چون در آن بدلیل خازن وجود، داشتن ولتاژ DC  تاثیری ندارد.     تست کلید (بریکر یا دژنکتور) تست کلید (دژنکتور یا بریکر): تست هایی که روی بریکر انجام می‌شود: 1- اندازه‌گیری مقاومت اهمی (تست رژیستانس کنتاکتها): تجهیزات مورد نیاز برای این تست: منبع ولتاژ D.C یا باطری- ولتمتر جهت اندازه‌گیری ولتاژ دوسر کنتاکت- آمپرمتر جهت اندازه‌گیری جریان عبوری از کنتاکت روش تست به این صورت است که به کنتاکت بریکر در حالت وصل ولتاژ D.C اعمال کرده و جریان عبوری از آن اندازه‌گیری می‌شود و از تقسیم ولتاژ بر جریان مقدار مقاومت کنتاکت بدست آید. یا بوسیله دستگاهی مخصوص کنتاکت رزیستانس که در زیر توضیح داده شده مستقیماً مقدار مقاومت پس از اتصالات مربوط انجام می‌گیرد که مقدار مقاومت کمتر از 90 میکرو اهم قابل قبول است.                                           همانطور که در شکل مشخص است این دستگاه دارای چهار کنتاکت است که دوتا مربوط به جریان و دوتای دیگر مربوط به ولتاژ می باشد،دو سیم نازک حامل ولتاژ و دو سیم ضخیم حامل جریان برای دستگاه است و دستگاه با تقسیم  مقاومت دو سر را در دو حالت با کلمپ و بدون کلمپ اندازه گیری می کند. برای تنظیم دستگاه و بدست آوردن عدد دقیق پیچی را که در تصویر مشاهده می کنید می پیچند تا به 100 آمپر برسد و در همان لحظه مقاومت را که در حد میکرو اهم است می خوانند.اگر عدد خوانده شده منطقی نبود، اشکال از اتصال ها می باشد که با جابجا کردن گیره ها یا برس کشیدن محل گیره مشکل بر طرف می شود. هدف از این آزمایش پی بردن به صحت وصل صحیح کنتاکت های ثابت و متحرک است. نتیجه تست در جدول زیر ثبت می‌گردد. مقاومت اهمی مقادیر اندازه‌گیری شده کنتاکت مورد نظر نام تجهیزات ولتاژ جریان                       تجربه ثابت کرده است که دقیقترین نتیجه دراین تست وقتی حاصل می‌شود که مقدار جریان 100A یا بیشتر باشد. 2- تست اندازه‌گیری زمان قطع و وصل کلید: تجهیزات مورد نیاز این تست: موتور سنکرون با مدار کنترل و یک کرنومتر. روش تست بدین صورت است که با ارسال سیگنال جهت فرمان وصل و یا قطع بریکر زمان ارسال سیگنال تا زمان قطع یا وصل کامل بریکر توسّط کرنومتر اندازه‌گیری می‌شود (وصل موتور سنکرون در مدار و انجام قطع و وصل بریکر و رسم منحنی مربوط)     یا این تست بوسیله دستگاهی به نام اِسوِرکر انجام می شود که با قطع و وصل کلید به وسیله آن زمان قطع یا وصل را اندازه گیری می کند.در هر بار باید زمان سنج آن صفر شود.         هدف از این تست پی بردن به صحت عملکرد کلید در زمان قطع و وصل تعریف شده برای کلید است و نتیجه در جدول زیر ثبت می‌گردد. مقاومت اهمی مقدار زمان اندازه‌گیری شده کنتاکت مورد نظر نام تجهیزات وصل قطع                     3- تست همزمانی یا تست میلی‌‌گراف: اگر کنتاکتهای هرسه فاز یک و دژنکتور بطور همزمان بسته و باز نشوند، عملکرد کلید مورد مخاطره واقعی قرار گرفته  و ممکن است منجر به سوختن کنتاکتها شود، لذا برای پیشگیری از این حادثه، باید کنتاکتها را طوری تنظیم نماییم. که در زمان وصل کلید، کاملاً بطور همزمان بسته شوند.  محل تنظیم کنتاکتها با تغییر میزان درگیری در محل اتصال صورت می‌پذیرد. این تست قبلاً با روش (slow closing) انجام می‌شد امّا امروزه این تست توسّط دستگاه میلی گراف انجام می‌شود که خود اطلاعات را همراه با منحنی ثبت می‌کند. ثبت منحنی قطع یک دژنکتور بوسیله میلی گراف اطلاعات زیر را در مورد کلید بدست می‌دهد. -      زمان لازم برای قطع کامل کنتاکهای اصلی. -      تفاوت زمانی در قطع کنتاکتهای اصلی سه فاز کلید. -      تاخیر زمانی بین قطع کلید ایزولاتور (سکسیونر) و کلید اصلی -      تفاوت زمانی در قطع کنتاکهای سه فاز کلید ایزولاتور همچنین با ثبت منحنی وصل دژنکتور به کمک میلی گراف می‌توان زمان لازم برای وصل کامل، تفاوت زمانی در وصل کنتاکتهای کلید اصلی و کلید ایزولاتور  و طول حرکت کنتاکهای متحرک را مشخص نمود. به این منظور سیم های دستگاه میلی گراف را به سه فاز وصل می کنند و با فشار دکمه سه فاز را قطع و وصل می کنند،در دستگاه نوار غلتک کاغذی وجود دارد که پس از تست روی آن سه ردیف خط نقطه چین که پس از فاصله ای ممتد شده چاپ می شود ، هر خط مربوط به یک فاز می باشد.در صورتی همزمانی سه فاز برقرار است که  زمان شروع خط چین در هر سه گراف دقیقا زیر هم باشد.تعداد فاصله ها در خطوط×10 زمان قطع هر کلید را نشان می دهد. کلیه مقادیر بدست آمده در تستهای فوق را باید با مقادیر مربوطه در مدارک فنی دژنکتور مقایسه کرده و ارزیابی نمود. 4- تست دی الکتریک روغن یا اندازه‌گیری ولتاژ شکست روغن تجهیزات مورد نیاز: دستگاه اندازه‌گیری ولتاژ شکست روغن TyP PGO 60 / 75 / 605 – 2 روش آزمایش به این صورت است که ابتدا گوی‌های جرقه را به فاصله 5/2 میلی متر تنظیم کرده و سپس روغن مورد آزمایش را در محفظه مخصوصی ریخته و فن دستگاه را به مدت 2 دقیقه روشن می‌کنیم پس از آن کلید منبع ولتاژ متغییر تغییر اتوماتیک را زده و هر زمان که ولتاژ به نقطه شکست روغن رسید و بین الکترودها جرقه زده شد ولتاژ ثابت می‌شود و مقدار مورد نظر ثبت می‌گردد در ضمن آزمایش مرحله اول را قرائت نکرده و 5 مرحله بعد را ثبت می‌کنیم و میانگین آن را بعنوان تعداد و نتیجه نهایی ثبت می‌نماییم. هدف از این تست پی بردن به کیفیت روغن از نظر رطوبت است. ولتاژ شکست KV مراحل آزمایش   مرحله اول   مرحله دوم   مرحله سوم   مرحله چهارم   مرحله پنجم   مرحله ششم   مقدار نتیجه نهایی   5- تست ولتاژ عایقی: تجهیزات مورد نیاز: مگر  5 KV - ولت متر- آمپر متر روش تست به این صورت است که : کنتاکت ها را بسته و برای بریکرهای 63 KV و به بالا مگر را در رنج 5 KV قرار دهیم و سپس سیم L دستگاه را به کنتاکت E و سیم دیگر را به بدنه وصل می‌کنیم  (زمین) پس از آن دستگاه را روشن کرده و در زمان های 15 ثانیه – 1دقیقه- 10قیقه مقدار قرائت شده بر روی نشان دهنده را ثبت می‌کنیم در روی هر سه فاز، سه فاز را با هم اتصال کوتاه کرده و به سیم L وصل می‌کنیم و همان زمانها را اعمال کرده و مقدار  را قرائت می‌کنیم. هدف از این تست پی بردن به کیفیت عایقی بین کنتاکتها و بدنه بریکر می‌باشد. 6- تست ترموویژن این تست هر شش ماه یکبار انجام می‌گردد و بوسیله آن می‌توان مشخص کرد که آیا بر یکسر از لحاظ اتصالات چه داخلی و چه بیرونی مشکل دارد و نیز که در صورت اشکال قسمت مورد نظر به صورتی حرارت مشخص می‌گردد. تست داخلی مربوط به اتصالات کنتاکتها می‌باشد و تست خارجی مربوط به اتصالات کلمپ ها است. 7- اندازه‌گیری میزان نشت هوا از دژنکتور شدت نشت هوا از دژنکتور و سیستمهای مختلف آن با اندازه‌گیری فشار هوا در ابتدا و انتهای یک پریود 6 تا 10 ساعته مشخص می‌شود. برای این منظور باید سیستم تهویه را قطع نموده و فشار را روی 2Mpa تنظیم نمود. همچنین برای اندازه‌گیری مقدار هوای مورد نیاز جهت سیستم تهویه، ابتدا با ید فشار تانک را به 2Mpa رسانده و سپس شدت جریان هوای تهویه را روی مقدار زمان تنظیم نمود. البته در این اندازه‌گیری که معمولاً در خلال 4-3 ساعت صورت می‌گیرد. مجموعه هوای مصرفی برای سیستم تهویه و نشتی بدست می‌آید. برای محاسبه هوای مصرفی در سیستم تهویه کافی است مقدار هوای نشتی که در آزمایش اول بدست آمده است را از این مقدار کسر نماییم. 8- تست فشار گاز و نشتی گاز: این تست توسّط مانومتر مخصوص انجام می‌شود و فشار گاز داخل سیلندر را اندازه‌گیری می‌کنند. دستگاه نشت یاب هم احتمال نشت گاز را در اطراف سیلندر بررسی می‌کند. در ته هر سیلندر صفحه ای قرار دارد که در زمان اتصالی های خیلی شدید و افزایش بیش از حد فشار گاز این صفحه  باز شده و اجازه خروج گاز را می‌دهد. 9- تست نقطه شبنم گاز: در کلیدهای گازی که ماده ایزوله گاز SF6 می باشد برای اطمینان از عایق بودن آن از تست شبنم بهره   می گیرند.در این تست فشار و دمای نقطه شبنم گاز را بر حسب bar(Mpa) و c° اندازه گیری می کنند و همانطور که در برگه تست نشان داده شده با وصل این دو نقطه و امتداد آن تا جایی که محور سمت چپ را قطع کند نقطه سوم را بدست می آورند که باید زیر 500 ppm باشد، در غیر اینصورت گاز کلید باید تعویض شود. هنگام انجام فعالیت روی کلید باید دو طرف کلید را ارت کنیم و از باز بودن سکسیونر نیز اطمینان حاصل کنیم تا از لحاظ ایمنی مشکلی پیش نیاید.طرف دیگر CTها را نیز ارت می کنند تا در صورت شارژ بودن CT جریانش در زمین تخلیه شود. در ضمن برای شستشو و سرویس و زدودن چربی از روی چرخدنده ها و تجهیزات داخلی کلیدها از ماده ای به نام وارسل استفاده می شود. علل مختلف فرمان نگرفتن کلید 63 کیلو ولت(مکانیزم فنری) : 1-وجود فرمان یا سیگنال trip روی تابلو فرمان یا رله های موجود در اتاق فرمان که reset نشده و بایدreset  شوند. 2-کلید روی حالت local نباشد. 3-فنر شارژ کلید باز باشد. 4-حالت latch شارژ فنر روی پین موجود در مکانیزم نباشد.در صورتی که latch از حالت معمول خارج شده باشد بایستی کلید را یکبار شارژ و دشارژ کرد ، برای اینکار باید کلید را قطع (دکمه قرمز)نموده ،آنرا دشارژ می نماییم. طریقه دشارژ نمودن کلید 63 کیلو ولت(مکانیزم فنری): پس از قطع تغذیه کلید هندلی را که برای شارژ دستی کلید استفاده می شود داخل محل شارژ نموده و عکس عقربه های ساعت یک تکان داده تا لچ فنری آزاد شود ، لچ را به داخل فشار داده و نگه می داریم در این هنگام هندل شارژ را بیرون می آوریم ، کلید بعد از چند ثانیه دشارژ می شود آن موقع لچ را آزاد می کنیم به منظور حفظ پایداری شبکه و جلوگیری از خاموشی سراسری ناشی از بروز عیب و اختلال در ایزولاسیون ، قطع جریان عیب در حداقل فاصله زمانی ،6-5 سیکل ضروری می باشد. بر حسب نوع ماده ایزوله به کار رفته در محفظه قطع شامل هوای فشرده ، روغن عایق ،گاز SF6 و یا خلاء نوع کلید مشخص می شود. کلید فشار قوی از دو قسمت عمده موسوم به محفظه قطع و مکانیزم عمل کننده تشکیل شده است.در داخل محفظه قطع کنتاکت های متحرک و ثابت موجود می باشد ، با صدور فرمان قطع کنتاکت متحرک از کنتاکت ثابت جدا شده ، قوس در فاصله کنتاکت ها ظاهر می شود.با ارسال فرمان قطع به مکانیزم عمل کننده و آزاد گشتن انرژی مکانیکی ، کنتاکت متحرک در امتداد محور خود جابجا شده از این لحظه قوس در فاصله دو کنتاکت ثابت و متحرک ظاهر شده ، جریان از طریق قوس ادامه می یابد.خنک گشتن قوس در محدوده e به فاصله زمانی چند میلی ثانیه پس از جدا گشتن کنتاکت مستلزم پیش بینی های خاص در دستگاه قطع و وصل می باشد. همزمان با قطع جریان در هر لحظه صفر ، دو ولتاژ به شرح زیر در فاصله کنتاکت ها ظاهر می شود : الف).ولتاژ ظاهر شده از طرف شبکه در فاصله کنتاکت ها  (TRV)  ب). ولتاژ دی الکتریک عرضه شده از طرف کلید VD شکل موج قوس مانند یک موج سینوسی است.قوس در هر لحظه صفر سینوسی به طور طبیعی و خودبخود برای مدت کوتاه خفه شده و مجددا بر قرار می گردد. به منظور جلوگیری از بروز قوس ، منحنی ولتاژ استقرار گذرا در لحظه صفر و ولتاژ دی الکتریک ماده ایزوله نباید با یکدیگر برخورد کنند.خفه گشتن قطعی قوس و قطع جریان با برقراری دو رابطه زیر امکان پذیر است : VpeakTRV ≤ VdMAX                                                                     dVd/dt) ≥ RRRV kv/µs) برقراری چنین حالتی مستلزم جابجایی ماده ایزوله با سرعت بالا می باشد.در کلیدهای روغنی و گازی انرژی لازم به منظور جابجایی ماده ایزوله از انرژی حرارتی قوس دریافت می شود. تست سکسیونر (در زمان نصب و راه اندازی): ابتدا از لحاظ ساختاری و اسکلت بندی و استراکچرها باید سکسیونر چک شود که بایستی سکسیونر تراز باشد و نسبت به زمین شاقول نصب شده باشد. سپس ایزولاتورها را مشاهده می‌کنیم که از نظر ظاهری شکستگی نداشته باشد. بعد از آن بایستی مشاهده شود که آیا تیغه ها تنظیم هستند و آن را ریگلاژ کرد. پس از آن تیغه را بصورت دستی باز و بسته می‌کنیم و در صورتی که مشکل داشته باشد، روغن کاری کرده و آن را دوباره تست می‌کنیم. پس از آن کنتاکها و تغذیه موتور سکسیونر را چک کرده و موتور سکسیونر را امتحان می‌کنیم. سپس در آن باید چرخنده ها را بازدید کنیم. 1-تست کنتاکت رزیستانس: تست کنتاکت رزیستانس با مقاومت اهمی در حالتی انجام می‌گیرد که تیغه های سکسیونر بسته می‌باشند و این آزمایش در حالت باز بودن تیغه ها صورت نمی‌گیرد. هنگامی که تیغه ها بسته می‌باشند یک جریان 100 آمپر به دو سر مقره ها وصل می‌شود و ولتاژ دو سر کنتاکها را با ولت متر اندازه می‌گیرم و با رابطه R = V/I مقدار مقاومت آن را بدست می‌آوریم. که این مقاومت نبایستی از مقدار مقاومت رزیستانس داخل کاتالوگ نوشته شده است بیشتر شود. 2- تست اینترلاک: تست‌های اینترلاک بخاطر این می‌باشد که کنترل مدار باید به صورتی انجام گیرد که وقتی سکسیونر باز می‌باشند کلیدهای قدرت فرمان نگیرند. برای برقرار کردن، اول سکسیونر باید بسته شود و بعد کلید و فرمان های کلید و کنتاکهای باز و بسته کلید فرمان بگیرند. در وضعیت تغییر حالت بایستی داخل کنتاکهای آن یک سری کنتاکت وجود داشته باشد که normal close و normal open نام دارند. هنگام که نرمال close به نرمال open تبدیل می‌شود. پس از آن مدار کلید از آنجا وصل می‌شود. و بعد از آن کلید باید فرمان دهد و کنتاکت قطع می‌شود. تست بعدی تست زمان شارژ و دشارژ موتور تغذیه می‌باشد که بایستی مقدار آن اندازه‌گیری شود. 3- تست مگر: تست بعدی تست مگر می‌باشد که دستگاه مگر دستگاهی است که ولتاژ های مختلف روی آن رنج‌های مختلف دارند و می‌توانیم از آن ولتاژ های مختلف  بگیریم. برای سکسیونرهای قدرت 5KV را قرار می‌دهیم برای سکسیونرهای 320KV مگر را روی رنج 2000 یا 2500 قرار می‌دهیم. 4- تست اندازه‌گیری جریان: هنگامی که موتور در حال انجام کار می‌باشد بایستی جریان آن اندازه‌گیری شود. مقدار آن باید از جریان نوشته شده روی پلاک موتور سکسیونر (Name plate) بیشتر شود. 5- تست زمان باز و بسته شدن: تست آخری که ما انجام می‌دهیم تستی است که برای حالت موتوری محاسبه می‌شود و زمان باز و بسته شدن سکسیونر توسّط موتور اندازه‌گیری می‌شود. و این زمان بستگی به نوع سکسیونر دارد که در کاتالوگ آن ثبت شده است که معمولاً حدود 4 تا 5 ثانیه می‌باشد و تقریباً زمان باز و بسته شدن سکسیونر یکسان می باشد. در سکسیونرهای 400KV و 230KV سرعت بیشتری بایستی داشته باشد تا آرک را سریعتر قطع کند. این زمان بندی در کاتالوگ کلیدها بستگی دارد به نوع سکسیونر که از نوع ABB یا پارس سوئیچ و غیره باشند و مقدار زمان در کاتالوگ آنها مشخص شده است. تست های برقگیر: 1- تست عملکرد کنتور برقگیر: تجهیزات مورد نیاز: خازن الکترولیت- کلید قطع و وصل هنگامیکه خازن شارژ شده را به کنتور وصل کنیم کنتور برقگیر شماره خواهد انداخت هدف از این آزمایش پی بردن به صحت عملکرد کنتور برقگیر است. 2- تست مقاومت عایقی تجهیزات مورد نیاز: مگر 0/5 kvوتر مومتر دیجیتالی روش آزمایش بدین صورت است که طبق شکل زیر مگر را به اتصال وصل کرده و مقاومت عایقی آن را اندازه می‌گیریم. هدف از این آزمایش پی بردن به کیفیت عایقی برقگیر است. 3- تست اندازه‌گیری جریان نشتی برقگیر تجهیزات مورد نیاز : آمپرمتر دقیق چنگکی روش آزمایش: اندازه‌گیری توسّط آمپرمتر هدف: پی بردن به سلامت مقاومت های موجود در برقگیر. مقادیر جریان اندازه گیری شده فاز اندازه‌گیری شده         تست خازن: اندازه‌گیری ظرفیت جریان و مگاواربانک خازنی تجهیزات مورد نیاز: LCR متر- آمپر متر- مگاوارمتر روش آزمایش: اندازه گیری ظرفیت توسّط دستگاه LCR  متر هدف از این آزمایش پی بردن به سلامت خازن است.   میزان ظرفیت مگاوار جریان بانک خازنی            اندازه‌گیری تلفات بر روی تجهیزات کامل گاهی اوقات اندازه‌گیری تلفات دی الکتریک بر روی یک وسیله نمونه ای که یک طرف آن زمین شده مورد نیاز است. در چنین شرایطی دو روش برای اندازه‌گیری ثبت شده است. یکی از این روشها تبدیل و تغییر پل شرینگ است (بطور معکوس) که در شکل زیر نشان داده شده است بطوریکه اپراتور، بازوهای تغییر کننده و نشان دهنده در یک قفس فاراده قرار گرفته اند. پل فشار قوی با قفس فاراده   سیستم به قفسی نیاز دارد که برای تمام ولتاژ تست و نصب شده باشد. البته در اینجا مشکل از لحاظ تغییر فیزیکی خازن استاندارد است بدین لحاظ ضروری است که خازن استاندارد بر روی صفحه عایقی قابل تحمل برای کل ولتاژ نگه داشته شود. روش دوم برای حالتی است که در کاربرد ولتاژهای بالا محدودیت وجود دارد و پتانسیل زمین مصنوعی نیز غیر از پتانسیل زمین واقعی خواهد بود و مقدارش برابر افت ولتاژ بر روی شاخه های فشار ضعیف می‌باشد. (شکل زیر) پل کاملاً زمین شده (حصار بندی شده)   حصار یا شبکه زمین مصنوعی تمام میدان  بین نقاط فشار قوی و زمین را به استثنای میدان در قسمت وسیله مورد تست حذف و قطع می‌کند. در این حالت احتیاج به سیمهای رابط فشار قوی خواهد بود که  در ولتاژهای بالاتر از 5 kv مشکل وجود خواهد داشت.   اندازه‌گیری تخلیه ناقص جزئی Partial Discharge detection تخلیه جزئی در یک سیستم عایقی که تخلیه الکتریکی نیز نامیده شده به بعضی از مواد دی الکتریک محدود می‌گردد و بصورت جزئی پلی بین الکترودها بوجود می‌آورد. عایق تجهیزات ممکن است مواد جامد، مایع یا گاز یا ترکیبی از آنها باشد. عبارت تخلیه جزئی تقریباً عبارت جدیدی است و آن شامل چندین نوع تخلیه جزئی است از جمله تخلیه داخلی که ممکن است در حباب یا حفره‌ای که در عایق جامدات رخ بدهد، یا تخلیه سطحی است که در مرز عایقها رخ می‌دهد، یا تخلیه کروناست که به عایقهای گازی ارتباط می‌یابد. تخلیه ناقص در جامدات در صورت موجود بودن میدان غیر همگن بزرگ منجر به ایجاد پدیده درخت (Tree) شده و نهایتاً موجب از بین رفتن عایق خواهد شد. تخلیه های جزئی در عمر مفید یا زنده عایقی تجهیزات تاثیر مهمی دارد و آن مدتها تحت بررسی و مطالعه است. زیرا هر تخلیه ناقص با حذف مقداری انرژی، خرابی عایق را بهمراه خواهد داشت، البته مقدار خرابی نیز بخود ماده بستگی پیدا می‌کند. در ضمن تخلیه کرونا در هوا برای خطوط انتقال از این امر مستثنی است و بر عمر پیش بینی شده بی تاثیر است. یک P.D (Partial Discharge) در کابلهای عایق ترموپلاستیک ممکن است پس از چند روز شکست الکتریکی را فراهم کند. لذا مطالعات کاملی در ارتباط با خرابی یا کاهش عمر مفید عایقی (life time) بر اثر تخلیه در دست انجام بوده و هست که در این راستا وسایل اندازه‌گیری تخلیه ناقص نیز ساخته شده و پیشرفت های زیادی در این مورد بدست آمده است. معمول ترین و موفق ترین روش آشکار کردن تخلیه ناقص به روشهای الکترونیکی است. این متدها سعی در جدا کردن جریانهای پالسی ناشی از تخلیه سوار شده بر روی دیگر پدیده ها دارند، کاربرد آشکار سازهای مختلف P.D دانش پایداری را راجع به پدیده الکتریکی که در هنگام تخلیه در داخل یک سمبل یا نمونه رخ می‌دهد نیاز دارند. تست های راکتور: 1- تست عملکرد رله بوخهلتس تجهیزات مورد نیاز: ولت متر جهت اندازه‌گیری سیگنال روش آزمایش بدین صورت است که با فشار دادن دکمه عمل کننده که بر روی رله در نظر گرفته شده است رله عمل می‌کند و آلارم ها و تریپ را به همراه خواهد آورد. هدف از این آزمایش پی بردن به صحت عملکرد رله بوخهلتس است. 2- آزمایش الکتریکی بر روی فن‌های خنک کن راکتور. تجهیزات مورد نیاز: مگر 1000 V-0 و ولتمتر دقیق روش آزمایش با انجام مگر بر روی فن‌های مربوط به سیم پیچ های آنها از عملکرد صحیح آنها اطلاع پیدا می‌کنیم. هدف از این آزمایش پی بردن به سلامتی سیم پیچ فن و عملکرد صحیح آنهاست. 3- تست اندازه‌گیری مقاومت عایقی سیم پیچی تجیهزات مورد نیاز مگر 0/5 KV - ترمومتر دیجیتالی روش آزمایش به این صورت است که مطابق شکل زیر مگر را در مسیر u.v.w قرار داده و مگر زده می‌شود و مقاومتهای عایقی آن اندازه‌گیری می‌شود و در جدول ذیل ثبت می‌گردد.   هدف از این آزمایش پی بردن به کیفیت عایق سیم پیچ است. مقاومت عایقی در 10 دقیقه ماقومت عایقی در 1 دقیقه ولتاژ اعمال KV نوع اتصال             4- تست اندازه‌گیری مقاومت اهمی سیم پیچ تجهیزات مورد نیاز: منبع ولتاژ جریان مستقیم- آمپرمتر- ولتمتر- پل و تستون- ترمومتر دیجیتالی روش آزمایش: منبع ولتاژ جریان مستقیم رله را به دو سر کلاف سیم پیچ اعمال کرده و به روش ولت متر، آمپرمتر مقاومت اهمی آنرا اندازه‌گیری می‌کنیم یا مستقیماً از طریق پل اندازه‌گیری و تستون مقدار مقاومت را بدست می‌آوریم و نتیجه رادر جدول زیر ثبت می‌کنیم. هدف از آزمایش پی بردن به سلامتی سیم پیچ از نظر اتصال حلقه یا به نه می‌باشد. مقاومت R Ohm مقاومت r ohm جریان A ولتاژ V نوع اتصال         U/E                     V/E                     W/E             5- تست ترمومترهای اندازه‌گیری: تجهیزات مورد نیاز: ظرف روغنی- گرمکن جهت گرم کردن روغن- ترمومتر- ولت متر روش آزمایش به این صورت است که سنسور حرارتی ترمومتر را داخل روغن که گرم شده است گذاشته (یا ترموکوپل در داخل روغن) و درجه حرارت را ثبت می‌کنیم و با درجه حرارت اعمال شده مقایسه می گردد. هدف از این آزمایش پی بردن به صحت عملکرد ترمومترهای اندازه‌گیری است. 6- تست گاز کروماتوگرافی تجهیزات مورد نیاز: دستگاه تست گاز کروماتوگرافی روش آزمایش به این صورت است که با تبخیر روغن در دستگاه گاز کروماتوگرافی و آنالیز گازهای موجود در روغن پی بوجود گازهای مختلف در روغن برده شده و هر نوع اتصالی و اشکالی که در سیسنم پیش می‌آید گاز مخصوص به خود را تولید می‌کند  با تشخیص نوع گاز به نوع عیب پی برده می‌شود. هدف از این آزمایش پی بردن بوجود گاز های مختلف در روغن نمونه است. 7- تست اندازه‌گیری ولتاژ شکست روغن تجهیزات مورد نیاز: دستگاه اندازه‌گیری ولتاژ شکست روغن روش آزمایش به این صورت است که ابتدا فاصله الکترودها که بر اساس استاندارد VDE در حدود 2/5 mm است قرار داده و روغن را در داخل محفظه ریخته و ولتاژ فشار قوی اتصال می‌گردد و به تدریج این ولتاژ افزایش داده می‌شود و مقادیر ولتاژهای بدست آمده در جدول ذیل ثبت می‌گردد و پس از هفت مرحله (منهای مرحله اول) مقدار بعدی بعنوان نتیجه نهایی ثبت می‌گردد. هدف از آزمایش پی بردن به کیفیت روغن از نظر رطوبت می‌باشد. ولتاژ شکست KV مراحل آزمایش   مرحله اول   مرحله اول   مرحله دوم   مرحله سوم   مرحله چهارم   مرحله پنجم   مرحله ششم   مقدار نتیجه نهایی     8- تست فیزیکی روغن و کنترل رنگ روغن تجهیزات مورد نیاز: دستگاه اندازه‌گیری کششی سطحی – دستگاه اندازه‌گیری میزان اسیدینیته. روش آزمایش بر اساس استاندارد روغن برای هر آزمایش بصورت جداگانه اجراء می‌شود. هدف از ین آزمایش پی بردن به کیفیت فیزیکی روغن است. نتیجه در جدول ذیل ثبت می‌گردد. نتیجه حد مجاز روش نوع آزمایش       ویسکوزیته در 1000f       ویسکوزیته در2100f       اسیدینیته                     نتیجه گیری : تست های تجهیزات در مراحل مختلفی اعم از آزمون های نوعی ، دوره ای ،ویژه و آماده سازی انجام می شود نتیجه آن که همگی این تست ها در نوع خود مهم و ضروری می باشد و کلیه ی این آزمون ها در موقعیت معین خود باید حتماً انجام شود و  تست های کارخانه ای برای انتخاب تجهیزات یک موضوع خیلی مهم تلقی می شود. تست های آماده سازی آخرین مرحله ی تست قبل از نصب و راه اندازی می باشد . تست های آماده سازی حتماً باید قبل از راه اندازی کلیه ی تجهیزات انجام شود. بعد از تست های آماده سازی فقط تست های سالیانه و یا ماهیانه انجام می شود که طبق یک زمان معین به صورت دوره ای به منظور احتیاط و پایین آوردن احتمال آسیب دیدن تجهیزات باید به طور دقیق بازرسی و انجام شود و دیگر این که تجهیزات اصلی مثل ترانس به دلیل اینکه جزء اساسی ترین تجهیزات پست ها هستند تست ها باید به صورت حساس تر و دقیق تر روی آنها انجام شود و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. در کل، نتیجه اینکه تست ها تعیین کننده ی اطمینان شبکه به منظور رسیدن به کیفیت بالای برق رسانی می باشد.                                                                      
+ نوشته شده در  پنجشنبه هفدهم شهریور 1390ساعت 22:17  توسط محمد هادی کارامد  |